středa 9. července 2014

Lilek, jeho využití v kuchyni a recepty

Můj první letošní kousek

Vzhledem k tomu, že jsem si velmi oblíbila tuto skvělou plodinu, rozhodla jsem se, že si ji budu sama pěstovat. Je to zelenina celkem nenáročná, ovšem vyžaduje teplo kolem 25C, stálejší klima, takže je lepší ji pěstovat ve skleníku. Koupila jsem si roubované a jsou květy a plody opravdu obalené. Můžete je také pěstovat ve větších květináčích s kvalitním substrátem třeba na chráněném balkóně.

Lilek neboli baklažán jako první pěstovali Číňané již v 5. století př. n. l., také v Indii se pěstuje po staletí, ale staří Řekové a Římané jej neznali. Maurští nájezdníci jej přivezli do Španělska v 16. století a odtud jej Španělé introdukovali do Nového světa. Anglické jméno této rostliny " aubergine " vzniklo zkomolením slova arabského původu " al - badingan ".

Velké plody obsahují hořké látky, proto je třeba je před upotřebením v kuchyni nechat tzv. vypotit. To znamená nakrájet, osolit a nechat vytéct hořčiny. Pak je můžeme opláchnout a papírovými utěrkami osušit. Maloplodé odrůdy tuto předúpravu nepotřebují.
V Provence se bez lilku neobejde jejich oblíbená směs ratatouille a v Řecku musaka. V karibské oblasti se dusí malé plody v kokosovém mléce s vonným kořením.

Zde je několik kuchyňských úprav, které používám já.
Doufám, že i vy přijdete lilku na chuť tak jako já.

Marinovaný grilovaný lilek

Zapečená lilková kolečka 

Lilkový snack s jogurtovým dipem

Pečená lilková směs s paprikami a rajčaty

Lilkový tatarák

Lilek v zázvorové marinádě

Omáčka z pečeného lilku ( na těstoviny )

Lilkové závitky

Červené kuřecí curry

Pikantní kuskus s lilkem a hlívou

Zapečené lilkové závitky

Lilková pochoutka

Žádné komentáře:

Okomentovat